torstai 13. joulukuuta 2012

Esittelyssä Skype



Jos kaipaa keinoa jutella jonkun vaikkapa toisella puolella maailmaa seikkailevan kanssa, voisin kaikella lämmöllä suositella kokeilemaan Skypeä! Skype on sosiaalisen median sovellus, joka mahdollistaa näköpuhelut ilmaiseksi netin välityksellä. Mahdollista on myös toteuttaa palavereja ryhmänäköpuheluiden avulla. Sovellukseen täytyy aluksi rekisteröityä, minkä jälkeen omalle tilille voi lisätä muita Skypen käyttäjiä yhteystietoihin. Soittaa tai avata videopuhelun voi online-tilassa oleville yhteystiedoille.

Omien kokemusten perusteella tämä vimpain on ollut toimiva ja helppokäyttöinen. Yksi parhaista toiminnoista on se, että Skypestä voi soittaa myös perinteisiin puhelimiin; niin lanka- kuin matkapuhelimiin. Olen käyttänyt tätä ominaisuutta parina talvena, kun poikaystäväni on reissannut kaukomailla ja yhteydenpito muuten ollut melkoisen haastavaa. Laskeskelin tuolloin, että soittaminen Skypestä paikalliseen numeroon tuli halvemmaksi, kuin mitä omasta kännykästä soittaminen olisi kustantanut. Homma toimii siten, että Skypen nettisivujen kautta on mahdollista ladata rahaa omalle tilille (maksuvaihtoehtoja löytyy useita), minkä jälkeen soittaminen onnistuu. Ongelmana puheluissa oli lähinnä se, että kuuluvuus ja yhteyden toimivuus usein pätkivät riippuen olinpaikasta. Lisäksi mielestäni omituinen käytäntö sovelluksessa on, että käyttämätön saldo häviää tililtä tietyn ajan jälkeen, jolloin vaihtoehtona on aktivoida se uudelleen (eli soittamalla käyttää saldo loppuun) tai menettää jäljellä olleet rahat.

Näiden ominaisuuksien lisäksi Skypessä on useita muitakin yhteydenpitotapoja. Se toimii myös perinteisenä pikaviestimenä, jonka kautta voi lähettää tiedostojakin. Kurkkasin sovelluksen nettisivuille, etten kirjoittaisi ihan mistä sattuu omasta muistista. Skype on näköjään laajentanut sovellusta siten, että on mahdollista pitää yhteyttä ystäviin videokeskusteluin suoraan Facebookin kauttakin. Lisäksi toiminta on laajentunut erilaisiin lisäosiin, jotka voivat monipuolistaa käyttöä. Mielestäni kuitenkin perustoiminnot ovat niitä seikkoja, joiden vuoksi ainakin itse sovellusta käytän. Vimpaimen voi ladata myös älypuhelimiin, jolloin sen käyttö ei rajoitu pelkästään tietokoneen ääressä istumiseen.

Yritysmaailmassa Skypeä voidaan hyödyntää juuri palavereiden pidossa. Nykypäivänä tapaamisia toteutetaan paljon erilaisia etäyhteyksiä käyttäen, joten miksipä ei tällä sovelluksella. Skypen kautta kokouksen voi pitää ryhmänäköpuheluna, jolloin osapuolet näkevät toisensa ja kommunikaatio helpottuu. Tosin on varmasti olemassa yhteydeltään luotettavampiakin ohjelmia yritysten käyttöön kuin tämä, mutta helppoudessaan ei Skypekään mikään huono vaihtoehto ole. Plussana tietenkin palvelun ilmainen käyttö.

Tässä vielä linkki Skypen nettisivuille.

tiistai 20. marraskuuta 2012

Itsearviointi

Kurssi on jo lopussa ja aika on mennyt hurjaa vauhtia. Kuten blogipäivitysten määrästä huomaa, en ole ehkä kokenut sitä luontevaksi tai "omaksi" jutuksi. Tuntuu jotenkin vaikealta kirjoittaa ajatuksiaan kaikkien luettavaksi. Olen niitä tyyppejä, jotka todella harvoin päivittävät edes Facebook-profiiliaan. Harmi kylläkin! Enemmän lähetän kuvia eri tilanteista kuin statuspäivityksiä. Niin, miksipä en tännekin olisi voinut lisäillä kuvia tekstin sijaan..

Lisäksi aika on lähes poikkeuksetta kulunut melko täyspäiväisesti valmistumisen ja opinnäytetyön tuoman stressin vallassa, jolloin päivitykset ovat myös unohtuneet. Enää muutama viikko ja toivon mukaan opiskelu olisi ainakin vähäksi aikaa takana ja poissa ajatuksista!

Olen kuitenkin tykännyt seurata muiden kurssilaisten kirjoittamia tekstejä niin sosiaalisesta mediasta kuin muustakin aiheesta. Niiden kautta on löytynyt monia mielenkiintoisia näkemyksiä ja uusia asioita koskien varsinkin somea ja sen eri ulottuvuuksia.

Kurssin alussa miettimiäni tavoitteita tutkaillen, olen oppinut uutta sosiaalisesta mediasta ja sen monipuolisuudesta, vimpainten runsaudesta sekä sen hyödyntämisestä. Blogin kirjoittamisessa jäin tavoitteestani kauas jälkeen, kuten jo aiemmin tuli todettua. Ehkäpä tätä voisi kokeilla uudelleen jollain eri tapaa, esimerkiksi juuri kuvien avulla. Nehän kuitenkin monesti kertovat enemmän kuin pitkät kirjoitukset :).

Hyvää kohta jo ovella olevaa joulukuuta kaikille!

tiistai 30. lokakuuta 2012

Löytyikö keino käsitellä valokuvia nopeasti ja missä vain?

Mielenkiinto heräsi, kun luin HH Some tutuksi -blogia ja siellä olevaa vimpainlistaa: en ollut tiennytkään, että Adobella on tarjolla selaimessa käytettävä PhotoShop Express Editor. Voisiko tässä olla ratkaisu nopeaan ja helppoon kuvankäsittelyyn, kun sellainen tarve tulee? Sen käyttöön ei tarvita tunnuksia, hinnaltaan tähtitieteellisissä lukemissa pyöriviä ohjelmapaketteja tai umpeen meneviä kokeiluversioita. Päätin kokeilla ohjelmaa, ja selvittää olisiko tästä ohjelmasta hyötyä tilanteissa, joissa tarvitaan nopeaa kuvankäsittelyä. Perinteinen PhotoShop on tuttu jo vuosien takaa ja tälläkin hetkellä suoritan paria kuvankäsittelyyn liittyvää kurssia. Ensiksi otin vähän selvää, mikä tämä sovellus oikeastaan on ja miksi Adobe tämän tarjoaa.

PhotoShop Express Editor on Adoben nettisivuilta löytyvä online kuvankäsittelyohjelma, jonka avulla on mahdollista korjailla ja muokkailla kuvia. Sivulla kerrotaan, että jos haluat luoda tunnukset, myös kuvien järjestyksessä pitäminen ja tallentaminen on mahdollista. Sovellus siis toimii myös kuvakirjastona/säilytyspaikkana. Lisäksi kuvista voi luoda vuorovaikutteisen diaesityksen ja kuvia voi myös jakaa esimerkiksi Facebookiin.

Avatessani sovelluksen vaihtoehtoina oli kokeilla jotain esimerkkikuvaa, valita oma kuva tietokoneelta tai omasta online-kansiosta (jos olisin tilin sivustolle luonut ja kuvia kansioon laittanut). Päädyin kokeilemaan esimerkkikuvaa. Tämän jälkeen aukesi varsinainen kuvankäsittelynäkymä, joka muistutti ulkonäöltään perinteistä PhotoShop-ohjelmaa, mutta toiminnoiltaan vaikutelma oli yksinkertaisempi ja toiminnot olivat helposti saatavilla vieritettävässä sivupalkissa. Yllätyin työkalujen runsaudesta, perusmahdollisuuksien lisäksi oli monia muitakin kuten efektejä ja hienosäätötyökaluja. Lisäksi kuvaa oli mahdollista "koristella" esimerkiksi kehyksillä ja tekstillä. Melko monipuolinen vimpain siis, voisi sanoa!

Sovelluksen toiminnassa kuitenkin tuli pieniä vastoinkäymisiä. Eri työkalujen käyttö osoittautui melko hitaaksi välillä, johtuen toiminnan hitaudesta ja jatkuvasta junnaamisesta. Kerran ruutuun pomppasi jopa varoitus, kuinka tietyn työkalun pitkä käyttö voi hidastaa ohjelman toimimista. Melko toimiva vimpain, mutta eihän kaikkea voi aina saada. Ajatus nopeasta kuvankäsittelystä siis on täysin riippuvainen ohjelman toiminnasta. Tosin niinkuin aina netissä olevien sovellusten käytön kanssa, mitä vain voi tapahtua hitaudesta sovelluksen kaatumiseen.

Kuvankäsittely kuitenkin vaikeuksista huolimatta onnistui melko näppärästi ja miksipäs ei tätä ohjelmaa voisi jatkossa käyttääkin! Tiliä en ehkä kuitenkaan luo, säilytän valokuviani mieluummin perinteisemmin keinoin.